Penggunaan Aplikasi Animasi Interaktif (Animaker) Dalam Proses Pembelajaran

  • Anwar Three Millenium Waruwu STT Ekumene Jakarta, Indonesia
  • Herman Pakiding STT Ekumene Jakarta, Indonesia
Keywords: animaker, learning, students

Abstract

Using the Animaker application can expand the availability of teaching materials in the virtual world, allowing students to access them easily from home. Consequently, the utilization of Animaker in teaching can improve the effectiveness of learning by providing an enjoyable and engaging learning experience while also assisting in overcoming the limitations of technology usage in education in Indonesia. This research was conducted using a quantitative research method by distributing a questionnaire as a research instrument. This study aims to evaluate the impact of Animaker application usage in enhancing the learning experience of second-semester students at STT Ekumene Jakarta. Of the respondents who participated in the study, 55% agreed that using the Animaker application facilitated student understanding of learning material. Furthermore, 55% of the respondents also perceived that the utilization of the Animaker application assisted in enhancing student learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afidah, V. N. (2015). Prinsip- Prinsip Teori Beban Kognitif Dalam Merancang Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika (Jp2m), 1(1).

Amruddin, Ilmie, H. M. B., Dewi, G., Misno, Arsyad, K., Shiddieqy, H. A., Norman, E., Jamaludin, Putra, B. P., Syafruddin, Muslim, U. B., Anwar, N., & Handoyo. (2022). Metodologi Penelitian Ekonomi Islam. Publica Indonesia Utama.

Dewi, S. R., & Haryanto. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Penjumlahan Pada Bilangan Bulat Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(1).

Firdaus, H., Atikah, C., & Ruhiat, Y. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Kelistrikan Kendaraan Ringan Berbasis Animaker Terintegrasi Youtube. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin Undiksha, 9(2).

Hartati, S., Solihatin, E., & Wahyuniati, N. (2021). Meningkatkan Kreativitas Dan Minat Belajar Siswa Melalui Animasi Dengan Menggunakan Animaker. Cipta Prima Nusantara.

Huda, N., Marzal, J., Novferma, Frianto, A., Romundza, F., & Fitroh, W. (2021). Pembuatan Video Pembelajaran Animasi Menggunakan Animaker Untuk Mendukung Kemampuan Literasi Teknologi Pada Guru Smp. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1).

Kusum, J. W., Supardi, Akbar, M. R., Hamidah, Ratnah, Fitrah, M., & Sepriano. (2023). Dimensi Media Pembelajaran (Teori Dan Penerapan Media Pembelajaran Pada Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0). Pt. Sonpedia Publishing Indonesia.

Kusumahwardani, D., Pramadi, A., & Maspupah, M. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Video Animasi Audiovisual Berbasis Animaker Pada Materi Sistem Gerak Manusia. Jurnal Educatio Fkip Unma, 8(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V8i1.1665

Liputan6.Com. (2021, April 15). Kemendikbud Sebut 60 Persen Guru Masih Terbatas Menguasai Teknologi Informasi. Liputan6.Com. Https://Www.Liputan6.Com/News/Read/4533328/Kemendikbud-Sebut-60-Persen-Guru-Masih-Terbatas-Menguasai-Teknologi-Informasi

Merdeka, M. (2021). 60 Persen Guru Di Indonesia Terbatas Kuasai Teknologi Informasi Dan Komunikasi | Merdeka.Com. Https://Www.Merdeka.Com/Peristiwa/60-Persen-Guru-Di-Indonesia-Terbatas-Kuasai-Teknologi-Informasi-Dan-Komunikasi.Html

Munawar, B., Hasyim, A. F., & Maâ€Tmarif, M. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbantuan Aplikasi Animaker Pada Paud Di Kabupaten Pandeglang. Jurnal Golden Age, 4(02), Article 02. Https://Doi.Org/10.29408/Goldenage.V4i02.2473

Saragih, M. G., Saragih, L., Purba, J. W. P., & Panjaitan, P. D. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif: Dasar – Dasar Memulai Penelitian. Yayasan Kita Menulis.

Setyawati, E., Hidayati, I. S., & Hermawan, T. (2020). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Pemahaman Konsep Dalam Pembelajaran Matematika Di Mts Darul Ulum Muhammadiyah Galur. Intersections: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.47200/Intersections.V5i2.553

Sinambela, P. N. J. M., Kusnadi, I. H., Hasan, M., Runtunuwu, P. C. H., Rifai, M., Sayekti, S. P., Hasyim, F., Manu, G. A., Yeyen, Y. Y., Elizabeth, A., Sembiring, E. T. B., Hiljati, & Baihaqi, M. R. (2022). Inovasi Pembelajaran Era Digitalisasi. Media Sains Indonesia.

Yuliansah, Y. (2018). Efektivitas Media Pembelajaran Powerpoint Berbasis Animasi Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar. Jurnal Efisiensi – Kajian Ilmu Administrasi, 15(2).

Published
2023-12-27