Pentingnya Metode Mengajar Bagi Guru Sekolah Minggu: Refleksi Injil Markus

  • Nelly Sekolah Tinggi Alkitab Jember
  • Siska Siahaan Sekolah Tinggi Alkitab Jember, Jawa Timur
Keywords: The Gospel of Mark, Teaching Methods, teaching methods, the gospel of Mark

Abstract

Sunday School or what is known as children's ministry is a service provided by the church to children, aimed at developing strong faith from an early age, introducing Jesus Christ as Lord and Savior. Therefore Sunday School teachers have a big duty and responsibility in serving children. One of the things that need to be prepared is the method of teaching in conveying God's word. The purpose of this study is to describe the importance of teaching methods for Sunday school teachers, the study of reflection on the Gospel of Mark. By using the descriptive analysis method on the Gospel of Mark, it is concluded that the parable, lecture, discussion, and question and answer methods can be used in various ways by Sunday School teachers in conveying God's word so that they can stimulate children's interest, attention, and understanding in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adini, N. A. S. (2021). Metode Bermain Peran. Dotplus Publisher.

Alfons Jehadut. (2022). Murid Dalam Injil Markus. Pt. Kanisius.

Barclay M Dan Newman Jr. (2016). Kamus Yunani-Indonesia Untuk Perjanjian Baru (Jhon Miller Dan Gerry Van Klinke (Ed.)). Bpk Gunung Mulia.

Darene, J. (2005). Memahami Perjanjian Baru. Bpk Gunung Mulia.

Darmani, H. (2017). Pengembangan Model Dan Metode Pembelajaran Dinamika Siswa. Deepublish Publisher.

Dimyati Dan Mudjiono. (2002). Belajar Dan Pembelajaran. Pt. Renika Cipta.

Djadi, J. (2007). Metode Pastoral Bagi Anak Sekolah Minggu. Jurnal Jaffray, 5(1), 1–6.

Duyverman, M. E. (2006). Pembimbing Ke Dalam Perjanjian Baru. Bpk Gunung Mulia.

Enklaar, E. G. H. Dan I. H. (2011). Pendidikan Agama Kristen. Bpk Gunung Mulia.

Francis L. Filas. (1960). Understanding The Parables. Burns & Oates.

Friska Juliana Purba, Hani Subakti, Donal Loffie Muntu, D. (2022). Strategi-Strategi Pembelajaran (A. Karim (Ed.)). Yayasan Kita Menulis.

Gp, H. (2017). Teologi Pak Metode Dan Penerapan Pendidikan Kristen Dalam Alkitab. Penerbit Andi.

Guthrie, D. (2010). Pengantar Perjanjian Baru Volume 1. Momentum.

Harianto Gp. (2012). Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab & Dunia Pendidikan Masa Kini. Andi.

Hasan Susanto (Ed.). (2004). Perjanjian Baru Interlinear Yunani- Indonesia Dan Konkordasi Perjanjian Baru (Pbik). Lembaga Alkitab Indonesia.

Heer, J. J. De. (2008). Tafsiran Alkitab Injil Matius Pasal 1-22. Bpk Gunung Mulia.

Indah Kumala Putri, H. S. Dan Y. F. F. (2020). Ayo Berani Berceramah Untuk Sma/Ma. Guepedia.

J. W. Wenham. (1977). Bahasa Yunani Koine. Seminari Alkitab Asia Tenggara.

Karnawati, K., & Mardiharto, M. (2020). Sekolah Minggu Masa Pandemi Covid 19: Kendala, Solusi, Proyeksi. Didache: Journal Of Christian Education, 1(1), 13–24.

Khumalo, A. S. S. Dan R. J. (1997). Penyelidikan Perjanjian Baru. Kalam Hidup.

Kristiono, T., & Perdana, D. P. (2019). Hambatan Guru Dan Pelayanan Sekolah Minggu Di Gereja Kristen Jawa Jebres Surakarta. Jurnal Teologi Gracia Deo, 1(2), 90–100.

Lee, W. (2020). Pelajaran Hayat Markus. Yayasan Perpustakaan Injil Indonesia (Yasperin).

Leo, S. (2008). Kiat Sukses Mengelola Dan Mengajar Sekolah Minggu. Andi.

Liauw, S. (1995). Guru Sekolah Minggu Super. Graphe Publishing House.

Luhulima, D. A., Degeng, N. S., & Ulfa, S. (2018). Pengembangan Video Pembelajaran Karakter Mengampuni Berbasis Animasi Untuk Anak Sekolah Minggu. Jinotep (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 3(2), 110–120.

M, S. S. (2021). Strategi Pembelajaran. Cv. Adanu Abimata.

Manubey, J., Degeng, I. N. S., & Kuswandi, D. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Untuk Menumbuhkan Kelemahlembutan Di Sekolah Minggu. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(3), 526–535.

Mariyaningsih, N. (2018). Teori Dan Praktik Berbagai Model Dan Metode Pembelajaran Menerapkan Inovasi Pembelajaran Di Kelas-Kelas. Cv Kekata Group.

Moh. Zaiful Rosyid. (2019). Ragam Media Pembelajaran. Literasi Nusantara.

Pardosi, M. (2021). Allah “Berhenti”(Šab{=A}T Dan Nûah) Pada Hari Sabat: Aplikasi Bagi Para Pemelihara Sabat. Jurnal Koinonia, 13(2), 106–119.

Piland, H. M. (1993). Perkembangan Gereja Dan Penginjilan Melalui Sekolah Minggu. Literatur Baptis.

Satrisno, H. (2018). Filsafat Pendidikan Islam. Penerbit Samudera Biru.

Seknun, M. F. (2013). Strategi Pembelajaran. Biosel: Biology Science And Education, 2(2), 120. Https://Doi.Org/10.33477/Bs.V2i2.376

Sheila Claudy Riady, Steven Sentinuwo, S. K. (2016). Rancang Bangun Aplikasi Mobile Learning Anak Sekolah Minggu Berbasis Teknologi Augmented Reality Berbasis Andorid. Teknik Informatika, 9, 1–7.

Sidjabat, B. S. (2017). Mengajar Secara Profesional. Kalam Hidup.

Simatupang, H. (2020). Tugas Dan Tanggungjawab Guru Sekolah Minggu Terhadap Masa Depan Gereja. Jurnal Christian Humaniora, 4(2), 30–39.

Sitorus, H. (2019). Analisis Pengembangan Variasi Mengajar Guru Sekolah Minggu. Jurnal Kristian Humaniora, 3, 1–7.

Situmorang, J. T. H. (2013). Bibliologi Menyingkapan Sejarah Perjalan Alkitab Dari Mas Ke Masa. Andi.

Subiyono. (2018). Hypno Dalam Proses Belajar Mengajar. Deepublish Publisher.

Sugianto, I. (2009). The Transforming Of The Holy Spirit (Pp. 1–408). Andi.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitafi Dan R&D. Alfabeta.

Suryosubroto. (2009). Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Rineka Cipta.

Syamsu Rijak Dan Suhaedir Bachtiar. (2015). Hubungan Antara Sikap, Kemandrian, Belajar Dan Gaya Belajar Dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Bioedukatika, 3.

Tambun, M. (2019). Kajian Teologis Terhadao Markus 10:17-27. Jurnal Luxnos, 5, 1–15.

Tjia, A. (2015). Bangkitlah & Berjalanlah. Andi.

Wajabula, C. M., Degeng, I. N. S., & Kuswandi, D. (2021). Kontribusi Metode Bermain Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Anak Sekolah Minggu. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 5(1), 27.

Wijaya, E. N. (2021). Metode Partisipasi Yang Digunakan Yesus Dalam Mengajar Di Injil Markus Dan Implikasinya Bagi Pelayanan Sekolah Minggu. Sekolah Tinggi Teologi Saat Malang.

Wink, W. (1988). The Education Of The Apostles: Mark’s View Of Human Transformation. Religious Education, 83(2), 277–290.

Yaumi, M. (2018). Media & Teknologi Pembelajaran. Prebadanedia Grup.

Yulianingsih, D. (2020). Upaya Guru Sekolah Minggu Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Alkitab Di Kelas Sekolah Minggu. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 3(2), 285–301.

Yulianto, T. (2019). Injil Markus. Cv. Aa Rizky.

Zalyana. (2014). Psikologi Pembelajaran. Mutiara Pesisir Sumatera.

Published
2023-06-29
Section
Articles