Upaya-Upaya Supervisi Dalam Memonitoring Kinerja Guru Pendidikan Agama Kristen Di Sekolah
Abstract
The purpose of writing this article is to see the effectiveness of supervision in monitoring the performance of Christian Religious Education teachers in schools. The basic problem in this paper is that researchers still find some Christian Religious Education teachers who have not carried out their duties optimally based on the applicable rules. Based on the subject matter, the task of supervision seeks to carry out its functions as described in this article. The research method used in this study is a qualitative research method. The results obtained in this paper show that by observing, directing, coaching and checking administration, it has a very positive impact on the performance of teachers in schools and is more organized in carrying out their duties and carrying out their responsibilities in accordance with the main tasks they carry out. Thus, it seems that there are no teachers who are neglected and who neglect each of their duties.
Downloads
References
Ametembun. (2007). Supervisi Pendidikan Disusun Secara Berprogam. Suri.
Astuti, S. (2017). Supervisi Akademik Untuk Menigkatkan Kompetensi Guru Di Sd Laboratorium Uksw. Scholaria, 7(1), 49–59.
Danim, S. (2002). Menjadi Peneliti Kualitatif Rancangan Metodologi, Presentasi, Dan Publikasi Hasil Penelitian Untuk Mahasiswa Dan Penelitian Pemula Bidang Ilmu Sosial, Pendidikan, Dan Humaniora. Remaja Rosdakarya.
Eliza, F., & Warlizasusi, J. (2021). Implementasi Pembelajaran Berbasis E-Learning Di Masa Pademi Covid 19 Dalam Meningkatkan Inovasi Guru. Joeai (Journal Of Education And Instruction), 4(1), 206–214.
Halimatussa, Diyyah, & Gumiandari, S. (2015). Analisis Problematika Pelaksanaan Supervisi Dalam Kegiatan Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Mii Purwawinangun Cirebon. Jurnal Of Islamic Education Management, 5(1), 11–29. Https://Syekhnurjati.Ac.Id/Jurnal/Index.Php/Jiem/Article/Download/8429/3900%0a
Harahap, B. (1993). Supervisi Pendidikan. Damai Jaya.
Hawana. (2020). Monitoring Dan Supervisi Pengawas Dalam Meningkatkan Kinerja Kepala Sekolah Di Sdn No.014727 Perupuk Kecamatan Lima Puluh Kabupaten Batu Bara [Universitas Islam Negeri Sumatera Utara]. Http://Repository.Uinsu.Ac.Id/9888/1/Tesis Hawana Pdf.Pdf
Iskandar, D. Dan U. B. W. (2016). Peran Pengawas Pendidikan Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Smp Di Kabupaten Bima Provinsi Nusa Tenggara Barat. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, Vol.9(No.2), 182.
Joni, S., Ar, D., & Ibrahim, S. (2016). Pelaksanaan Supervisi Manajerial Pengawas Sekolah Pada Sekolah Menengah Atas Swasta Di Kota Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan, 4(1), 148–157.
Karyati, R. (2020). Monitoring Dan Evaluasi Supervisi Akademik Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kompetensi Kepala Sekolah Binaan Kepengawasan Kota Malang. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 6(3), 122–132.
Mulyadi. (2016). Mengenal Supervisi Manajerial Dalam Lembaga Pendidikan. Jurnal Fikroh, 9(6), 110–123.
Nugraha, S. (2018). Pelaksanaan Monitoring Dan Evaluasi (Monev) Terhadap Kinerja Guru Di Sman 1 Teunom Aceh Jaya. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.
Nurfuadi. (2019). Manajemen Kompetensi Guru Dalam Peningkatan (R. Hadi & A. P. Wartam (Eds.)). Stain Press.
Nurhayati. (2021). Implementasi Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Kinerja Guru Di Smp Negeri 3 Palopo. Institut Agama Islam Negeri Palopo.
Permadi, M. F. (2021). Upaya Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar Di Masa Pandemi. Universitas Jambi.
Petrus, W., & Tafonao, T. (2021). Trik Dan Tips Pengawas Dalam Memonitoring Kinerja Guru Pendidikan Agama Kristen Selama Pandemi. Discreet: Journal Didache Of Christian Education, 1(2), 67–77.
Sartana. (2020). Upaya Meningkatkan Kompetensi Kepala Sekolah Dalam Melaksanakan Supervisi Akademik Melalui Metode Monitoring Dan Evaluasi Di Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 4(2), 347–355.
Sayuti, A. J. (2018). Manajemen Kantor Praktis (Cetakan Ke). Alfabeta.
Sopian, A. (2016). Tugas, Peran, Dan Fungsi Guru Dalam Pendidikan. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 1(1), 88–97. Https://Doi.Org/10.48094/Raudhah.V1i1.10
Sufyarma Marsidin, Elizar Ramli, T. A. N. (2019). Pembinaan Kompetensi Manajerial Dan Supervisi Kepala Sekolah. Jurnal Halaqah, 1(4), 427–432. Https://Doi.Org/10.5281/Zenodo.3522446
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Pt Alfabet.
Suhartono, B. (2021). Eksistensi Supervisi Pengawas Pembina Dimasa Pandemi Covid 19 Dalam Meningkatkan Standar Proses Di Smk Mustafa Lidah Tanah Perbaungan. Cybernetics: Journal Educational Research And Sosial Studies, 2(1), 51–61.
Sumargo. (2021). Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Kelengkapan Mengajar Melalui In-House Training Pada Sd Negeri 06 Air Manjunto. Jurnal Abiwara, 2(4), 63–76.
Suprayogo, I., & Tabroni. (2007). Metode Penelitian Sosial Agama. Remaja Rosdakarya.
Supriyatna, U. (2017). Observasi Supervisi Kependidikan Terhadap Hasil Kompetensi Dan Kinerja Guru Dalam Kegiatan Belajar Mengajar Pada Guru Di Sd Negeri Setragalih Kecamatan Cibogo Kabupaten Subang Tahun 2016 Unang. Biormatika Jurnal Ilmiah Fkip Universitas Subang, 3(1), 15–38.
Suwatno, & Yuniarsih, T. (2016). Sumber Daya Manusia. Alfabeta.
Takhlishi, A. (2019). Implementasi Supervisi Pendidikan Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Madrasah Aliyah Sunan Prawoto Pati. Jurnal Intelegensia, 6(1), 72–85. Https://Ejournal.Unisnu.Ac.Id/Ji/Article/Download/1667/Pdf
Tefbana, A., & Kia, A. D. (2020). Peningkatan Kinerja Guru Pendidikan Agama Kristen Di Era Disrupsi Dan Pandemi. Jurnal Luxnos, 6(2), 254–270. Https://Doi.Org/10.47304/Jl.V6i2.60