Menyemai Ilmu Dan Kompetensi Pedagogik 4.0 Oleh Guru Pendidikan Agama Kristen
Abstract
Efforts to sow knowledge and pedagogic competencies for PAK teachers in the era of the industrial revolution 4.0 are positive breakthroughs for the effectiveness of PAK learning in facing various educational challenges and problems. The method used is qualitative, accompanied by a literature study approach. Text analysis and thinking through various literatures that discuss pedagogic science, pedagogic competence, the role of PAK teachers, and the industrial era 4.0 are used carefully. The results obtained show that pedagogic science, according to the continental and pragmatic views in an integrative manner, has individual, personal, moral and social relations motives that lead to pedagogic competence 4.0. This has implications for the realization of educational and learning processes by PAK teachers that are relevant in the industrial era 4.0. So it was concluded that PAK teachers need pedagogic knowledge as a stimulant that enhances pedagogic competence 4.0 which includes their role as educators, instructors and mentors supported by the use of information technology devices or media proportionally for the effectiveness of PAK learning in the industrial era 4.0.
Downloads
References
Abdurrahman. (2018). Urgensi Pedagogik Dalam Pembelajaran Dan Implikasinya Dalam Pendidikan. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 3, No, 83–102. Https://Doi.Org/Doi: Http://Dx.Doi.Org/10.29240/Bjpi.V3i1.358
Ade Kurniawan, A. P. A. (2017). Deskripsi Kompetensi Pedagogik Guru Dan Calon Guru Kimia Sma Muhammadiyah 1 Semarang. Seminar Nasional Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 1–7. Https://Jurnal.Unimus.Ac.Id/Index.Php/Psn12012010/Article/View/3032
Adi Suprayitno, W. W. (2020). Pendidikan Karakter Di Era Milenial (Pertama). Deepublish.
Aloysius Germia Dinora, S. A. (2020). Logika Kritis Filsuf Klasik Dari Era Pra-Socrates Hingga Aristoteles (Cetakan Pe). Penerbit Sociality.
Boehlke, R. R. (2015). Jilid 1 Sejarah Perkembangan Pikiran & Praktik Pendidikan Agama Kristen, Dari Plato Sampai Ignatius Loyola (14th Ed.). Bpk Gunung Mulia.
Cully, I. V. (2009). The Dynamic Of Christian Education, Trj. Dinamika Pendidikan Kristen (12th Ed.). Bpk Gunung Mulia.
Darmawan, D. (2019). Teknik Penulisan Karya Tulis Ilmiah (Pertama). Pt. Remaja Rosdakarya.
Dkk, I. K. (2020). Pembelajaran Di Era 4.0 (Cetakan 1). Penerbit Yrama Widya.
Edlin, R. J. (2015). Hakikat Pendidikan Kristen (1st Ed.). Bpk Gunung Mulia Bekerja Sama Dengan Badan Pendidikan Kristen Penabur.
Enklaar, E. G. H. & I. H. (2015). Pendidikan Agama Kristen (29th Ed.). Bpk Gunung Mulia.
Groome, T. H. (2017). Christian Religious Education; Pendidikan Agama Kristen (6th Ed.). Bpk Gunung Mulia.
Hamzah, A. (2018). Metode Penelitian Kualitatif (Rekonstruksi Pemikiran Dasar Serta Contoh Penerapan Pada Ilmu Pendidikan, Sosial & Humaniora) (Edisi I). Penerbit Literasi Nusantara.
Harari, Y. N. (2018). Sapiens, Riwayat Singkat Umat Manusia (Cetakan Ke). Kpg (Kepustakaan Populer Gramedia).
Herlambang, Y. T. (2018). Pedagogik: Telaah Kritis Ilmu Pendidikan Dalam Multiperspektif (Y. & R. A. K. Abidin (Ed.); Pertama). Bumi Aksara.
Hermino, A. (2020). Merdeka Belajar Di Era Global Dalam Perspektif Manajemen Pendidikan (Cetakan I). Pustaka Belajar.
Ipiana. (2020). Kajian Teologis Terhadap Peran Guru Agama Kristen Sebagai Pembimbing Dalam Meningkatkan Karakter Peserta Didik. Antusias. Jurnal Teologi Dan Pelayanan, V. 6, N. 2, 121–134. Https://Sttintheos.Ac.Id/E-Journal/Index.Php/Antusias/Article/View/468/192
Lubis, M. (2019). Peran Guru Pada Era Pendidikan 4.0. Eduka: Jurnal Pendidikan, Hukum Dan Bisnis, V. 4, N. 2, 68–73. Http://Openjournal.Unpam.Ac.Id/Index.Php/Eduka/Article/View/4264/3204
Mark Phillips Eliasaputra, Martina Novalina, R. J. S. (2020). Tantangan Pendidikan Agama Kristen Di Era Revolusi Industri 4.0 Dan Pasca Kebenaran. Bonafide: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, V. 1 No. 1, 1–22. Https://Doi.Org/Doi: 10.46558/Bonafide.V1i1.7
Marnisah, L. (2020). Manajemen Sdm; Berbasis Revolusi Industri 4.0. Deepublish.
Mulyasa, H. E. (2019). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif Dan Menyenangkan (Cetakan Ke). Pt. Remaja Rosdakarya.
Nugroho, H. A. R. T. & R. (2016). Kebijakan Pendidikan: Pengantar Untuk Memahami Kebijakan Pendidikan Dan Kebijakan Pendidikan Sebagai Kebijakan Publik (Cetakan Iv). Pustaka Pelajar.
Nurudin. (2020). Perkembangan Teknologi Komunikasi (Cetakan Pe). Pt Rajagrafindo Persada.
Pazmino, R. W. (2016). Foundational Issues In Christian Education, Trj. Indo: Fondasi Pendidikan Kristen, Sebuah Pengantar Dalam Perspektif Injili (3rd Ed.). Bpk Gunung Mulia Dan Sekolah Tinggi Teologi Bandung.
Posumah-Santosa, J. T. (2019). “Pendidikan Agama Kristen Di Sekolah”, Dalam Ajarlah Mereka Melakukan: Kumpulan Karangan Seputar Pendidikan Agama Kristen. Penyunting Andar Ismail. Bpk Gunung Mulia.
Rasyidin, W. (2019). Pedagogik Teoretis Dan Praktis (Cetakan Ke). Pt Remaja Rosdakarya Offset-Bandung.
Salamah, C. (2018). Pendidikan Dan Pengajaran: Strategi Pembelajaran Sekolah. Kompas Gramedia Pt Gramedia Jakarta.
Sensius Amon Karlau, Ivo Sastri Rukua, J. K. I. (2022). Pendidikan Agama Kristen Berpola Pedagogik Transformatif Pada Era Revolusi Industri 4.0 Menurut Matius 11:28-30. Didache: Journl Of Christian Education, 3 No. 2, 124–147. Https://Doi.Org/Doi 10.46445/Djce.V3i2.542
Sensius Amon Karlau. (2022). Penciptaan Manusia Sebagai Representatif Allah Untuk Mewujudkan Mandat Budaya Berdasarkan Kejadian 1:26-28. Phronesis: Jurnal Teologi Dan Misi, V. 5, N. 1, 122–138. Https://Doi.Org/Doi: Https://Doi.Org/10.47457/Phr.V5i1.265
Seymour, J. L. (2016). Mapping Christian Education: Approaches To Congregational Learning, Trj. Memetakan Pendidikan Kristiani, Pendekatan-Pendekatan Menuju Pembelajaran Jemaat (1st Ed.). Bpk Gunung Mulia.
Sidjabat, B.S. (2017). Mengajar Secara Profesional (Edisi Ke 3). Kalam Hidup.
Sidjabat, Binsen S. (2018). Pendidikan Kristen Konteks Sekolah: 12 Pesan Untuk Guru Dan Pengelola Pendidikan (Pertama). Yayasan Kalam Hidup.
Sidjabat, Binsen Samuel. (2018). Pendidikan Kristen Konteks Sekolah: 12 Pesan Untuk Guru Dan Pengelola Pendidikan. Kalam Hidup.
Silverius Y. Soeharso, T. T. (2021). Strategi Menyiapkan Sdm Unggul Di Era Disrupsi: Soft Competencies Industri 4.0 (Ed. 1). Cv. Andi Offset.
Sudaryono. (2017). Metodologi Penelitian (1st Ed.). Pt Rajagrafindo Persada.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi R&D Dan Penelitian Pendidikan) (Edisi Ke-3). Alfabeta, Cv.
Suhaimi. (2022). Penguasaan Ilmu Dasar Pendidikan (Pedagogik) Sebagai Elemen Utama Kualitas Pengajaran Guru. Jurnal Ilmiah Pendidikan Educandum, Vol. 8, No, 182–194. Https://Blamakassar.E-Journal.Id/Educandum/Article/View/708
Sukarman Purba, A. I. (2021). Ragam Perspektif Pedagogik Serta Makna Pendidikan, Pengajaran, Dan Pelatihan. In Landasan Pedagogik (Pertama, P. 210). Yayasan Kita Menulis. Https://Www.Researchgate.Net/Profile/Iskandar-Kahar-Kato/Publication/351112222_Landasan_Pedagogik_Teori_Dan_Kajian/Links/60881d1a907dcf667bcaa66b/Landasan-Pedagogik-Teori-Dan-Kajian.Pdf
Tanduklangi, R. (2020). Analisis Tentang Tujuan Pendidikan Agama Kristen (Pak) Dalam Matius 28:19-20. Peada: Jurnal Pendidikan Kristen, V0l 1, No., 47–58. Https://Doi.Org/Https://Peada.Iakn-Toraja.Ac.Id/Index.Php/Ojsdatapeada/Article/View/14
Telaumbanua, A. H. N. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Era Industri 4.0. Institutio: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, Vol. Iv, N, 45–62. Https://Doi.Org/Doi: Https://Doi.Org/10.51689/It.V6i2.243
Tilaar, H. A. R. (2002). Perubahan Sosial Dan Pendidikan: Pengantar Pedagogik Transformatif Untuk Indonesia (Pertama). Pt Gramedia, Jakarta.
Tilaar, H. A. R. (2015). Pedagogik Teoritis Untuk Indonesia (Pertama). Pt Kompas Media Nusantara.
Tung, K. Y. (2016). Terpanggil Menjadi Pendidik Kristen Yang Berhati Gembala (1st Ed.). Penerbit Andi (Penerbit Buku Dan Majalah).
Tung, K. Y. (2017). Filsafat Pendidikan Kristen: Meletakkan Fondasi Dan Filosofi Pendidikan Kristen Di Tengah Tantangan Filsafat Dunia. Andi.
Utomo, S. S. (2019). Guru Di Era Revolusi Industri 4.0. Lumbung Pustaka Uny (Uny Repository), 1, 1–13. Http://Eprints.Uny.Ac.Id/Id/Eprint/65069
Wibowo, M. W. (2022). Keniscayaan Disrupsi (Pertama). Pt Rajagrafindo Persada.
Yang, F. (2018). Pendidikan Kristen (Pertama). Momentum.
Yusuf, A. M. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan (5th Ed.). Prenada Media Group.